Før operationen

Går du med tanker om at få foretaget øjenlågsoperation, er det vigtigt med professionel rådgivning.

Vi anbefaler at du booker en tid til forundersøgelse* hos vores dygtige speciallæge i øjensygdomme og øjenkirurgi. Der vil til forundersøgelsen blive gennemgået følgende:

• Information om indgrebet samt det forventede resultat.

• Information om risici og evt. komplikationer efter indgrebet

• Generel helbredstilstand samt evt. medicin

• Dine spørgsmål og forventinger.

• Udlevering af skrifteligt og detaljeret materiale om operationen.

Vi anbefaler, at du kommer til forundersøgelsen sammen med en pårørende eller en ven, således at I bagefter kan tale om informationen, du fik i forbindelse med forundersøgelsen.

*Ifølge Sundhedsstyrelsen skal der gå mindst 7 dage imellem forundersøgelse og øjenlågsoperation.

• Skal du forholde dig i ro de første 3-4 dage, dog ikke være sengeliggende

• Du kan forvente hævelse, og blå mærker af øjne og omgivelser

• Du skal helst undgå tunge løft og fysisk hårdt arbejde i 4 uger.

• Du kan genoptage arbejde allerede dagen efter hvis dette ikke indebærer tunge løft. Dog vælger de fleste at blive hjemme i en lille uges tid, grundet hævelsen og blå mærker.

Øjenlågsoperation

Clinic Magnifique tilbyder nu reduktion af øvre øjenlåg (øvre øjenlågsoperation) udført af vores dygtige speciallæge i øjensygdomme og øjenkirurgi.

Patientsikkerhed

Du er hos Clinic Magnifique sikret behandling af professionelt og specialuddannet personale med stor erfaring og høj faglighed.

Operationerne udføres af vores special uddannet øjenlæge som endvidere er registreret og godkendt af Styrelsen for Patientsikkerhed.

Din sikkerhed og diskretion er altid af første prioritet hos os. Vi har som sundhedsfagligt personale alle 100% tavshedspligt omkring dig, og de behandlinger du får foretaget hos os.

Generelt om tunge øjenlåg

Alle kan have problemer med tunge øjenlåg, men ofte kommer dette som resultat af den naturlige aldringsproces, hvor huden bl.a. mister sin elasticitet. Huden på øjenlågene bliver mere løs og begynder at hænge mere. Huden på det øvre øjenlåg kan hænge ned over øjenlågskanten og i svære tilfælde også ned over pupillen og genere synet. Kosmetiske gener kan indebære, at du ser træt og ældre ud.

Tunge øjenlåg kan behandles kirurgisk. Operation af øjenlåg tager cirka 60 minutter, og resultatet vil være et forbedret og langt mere friskt og ungdommeligt udseende.

Øjenlågsoperationer er så populære, at de i Danmark anses som værende en af de mest udførte kosmetiske indgreb. Samtidig ses operationen som værende et mindre indgreb.

Selve operationen

Operation af øvre øjenlåg foregår i lokalbedøvelse og varer ca. 1 time.

Øjnene dryppes først med bedøvende øjendråber, og øjet og dens omgivelserne vil blive desinficeret og du vil få en steril afdækning over dit ansigt som samtidig er fri fra næse og mund, så din vejrtrækning fortsat er behagelig.  Du vil blive tegnet på af vores øjenlæge med en tusch og herefter vil du blive lokalbedøvet med en tynd kanyle i huden, som vil føles som et lille prik med fornemmelse af øget fylde. Resten af indgrebet vil være smertefrit.

Under hele indgrebet arbejdes udelukkende i det yderste lag, og man skal derfor ikke være bange for om der brydes igennem ind til øjet. Snittet lægges der hvor øjenlåget har sin naturlige fold , for at skjule arret efterfølgende. Det overskydende hud fjernes og øjenlåget gøres mindre.  Huden syes med en meget tynd nylon tråd og arret kommer til at være placeret i omslagsfolden, således at det på længere sigt stor set ikke kan ses.

Efter operationen vil du få salve på øjenlågene.

Når operationen er slut hviler du ca. 10 minutter med isposer på sårene, du kan derefter tage hjem, men du må ikke selv køre bil umiddelbart efter operationen. Det er derfor en god ide, hvis du har arrangeret en hjemtransport.

• Skal du forholde dig i ro de første 3-4 dage, dog ikke være sengeliggende

• Du kan forvente hævelse, og blå mærker af øjne og omgivelser

• Du skal helst undgå tunge løft og fysisk hårdt arbejde i 4 uger.

Ofte stillede spørgsmål til øjenlågsoperationer:

Hvornår kan jeg se det endelige resultat?

Det endelige resultat forventes at kunne ses efter 2-3 mdr. Hævelse og misfarvning forventes forsvundet efter 1 uge (med individuel variation). Det er forskelligt fra person til person, hvordan ens hud danner ar, men den anvendte syteknik giver mulighed for at danne de pænest mulige ar. Arrene vil fortsætte med at blive mindre synlige, som årene går. De fleste oplever, at arrene ikke er synlige, da de skjules i globelinjen (omslagsfolden på øvre øjenlåg).

Er der risici forbundet med opreationen?

Når man skærer i huden, er der altid risiko for blødning, infektion, føleforstyrrelser og kroniske (vedvarende) smerter. Risikoen for komplikationer er bl.a. større, hvis du har diabetes (sukkersyge), er overvægtig eller ryger. Blødning: der vil altid være en grad af blødning fra sårene. Den sugende og komprimerende forbinding, der anlægges ved operationen er normalt nok til at forhindre, at det bliver generende. Det kan i sjældne tilfælde være nødvendigt at stoppe blødningen ved et lille kirurgisk indgreb. Infektion: vil normalt blive synligt indenfor 1-2 uger. Det er sjældent (< 1%) og kan normalt behandles med vand og sæbe. Der er meget sjældent behov for antibiotika. Føleforstyrrelser: du vil opleve nedsat følesans i operationsområdet. Den kommer normalt tilbage i løbet af uger til måneder. Hvis dette ikke er tilfældet efter 3-6 mdr., er tilstanden formentlig blivende, men den er som regel ikke generende. Smerter: de umiddelbare smerter i tilslutning til operationen forsvinder i løbet af dage til uger. Der udleveres en vejledning om smertebehandling efter operationen. Hvis receptpligtig medicin er påkrævet, udleveres dette fra klinikken. Kroniske (vedvarende) smerter ses hos
< 1% og er vanskelige at behandle.

Skal jeg være sygemeldt?

Skal du forholder dig i ro de første 3-4 dage, dog ikke være sengeliggende. Hævelsen og misfarvningen gør, at de fleste ønsker at vente med at genoptage arbejdet til en uge efter operationen.

Må jeg bruge make-up til at dække misfarvninger?

Du må gerne bruge make-up på huden for at skjule misfarvningen, men det anbefales at undgå at bruge noget direkte på sårene, indtil trådene er fjernet.

Priser på øjenlågsoperation:

Priser

Prisen for øjenlågsoperation er 8.500,- inkl. kontrol 8000,- for selve operationen og 500,- til forundersøgelsen. Alle priser er inklusiv moms og lovpligtig forsikring. Der kan betales med VISA/Dankort/mastercard, MobilePay samt kontanter. Afbud senest 24 timer inden behandling. Ved udeblivelse opkræves gebyr på 250,-